Delo Massagepraktijk Driebergen

Herfst bij Delo,                                                                                        fb-logo
herfstblad
Een mooie periode om uw lichaam goed te onderhouden: beweging, voeding, vocht, houding- en om dit alles te ondersteunen en versterkende Delo-massages. De stand van uw bekken, benen wordt gewaarborgd, waardoor de basis voor de spieren goed is. Daarna ‘pakt’ de onderhoudsmassage structureel beter. Alle acties gemist? Geen nood, massages bij mij zijn altijd gunstig geprijsd en van kwalitieit!
herfstblad
Ik ben Eva Dekker-Looman, 41, getrouwd en heb 3 kinderen. Lange tijd ben ik groepsleerkracht in het basisonderwijs geweest, in de bovenbouw. Na deze periode werd het tijd voor een nieuwe richting. Inmiddels heb ik verschillende opleidingen en cursussen afgerond. Nu werk ik al weer enkele jaren gericht aan spier- en spanningsklachten (die zich uiten in onder andere spierklachten). Mijn werkwijze bestaat uit een intakegesprek, houdingsobservatie, functie-onderzoek en spieronderzoek en daarna maak ik in samenspraak met u een behandelplan. Dit kan ook een eenmalige massage zijn. Continue reading

Nascholing NGS over de achillespees

-week 48-

achillespees-en-kuit

Het NGS heeft een nascholing gegeven over de achillespees.

Het is de dikste en langste pees in het lichaam die de kuitspieren met het hielbeen verbindt. Er komen grote krachten op te staan. Met name als het onderbeen naar achteren gebracht wordt en er daarna een explosieve afzet wordt uitgevoerd. Maximale rek en dan nog een extra kracht er bovenop. De spier kan niet verder uitrekken, de pees vangt de extra kracht op. Gebeurt dit langere tijd geleidelijk doordat er sprake is van overbelasting dan verandert de structuur van het peesweefsel. Gladde collagene vezels worden rafelig. De trekvastheid vermindert. opbouw-spiervezels tendinose

Er is een expertgroep in het leven geroepen die alle (18 verschillende) behandelingen heeft onderzocht. Het feit dat er zoveel behandelingen bestaan, laat zien dat deze behandelingen niet effectief genoeg zijn. Als er een behandeling is die werkt, zou deze alleen toegepast worden.

Na onderzoek concludeert de werkgroep dat een periode van 12 weken lang excentrische oefeningen ( nauwkeurig en onder begeleiding opgebouwd) het effectiefst is. Door de spier zwaar te trainen verbetert de werking en de belastbaarheid van de spier. Ook gaat de kwaliteit van de pees omhoog. Weer is er dan sprake van een structuurverandering. Maar dan ten goede. Zie de illustraties hierboven.

De pees kan ondersteund worden met tape om het genezingsproces te stimuleren. Zie de informatie over kinesiotape op deze site.

Stoelmassages voor Libosan massagetherapie

 

Preventieve stoelmassage drukpunten over de kleding heen.
Preventieve stoelmassage drukpunten over de kleding heen.

Dinsdag 22 november was ik (weer) onderdeel van het stoelmassageteam van Jurgen Libonsan massagetherapie. We stonden dit keer op de callcenterafdeling van Achmea ‘Even Apeldoorn bellen’. Vreselijk leuke dag gehad en keihard gewerkt. Gemiddeld hebben we ieder 20 massages gedaan. Tot de laatste massage zorgen we voor evenveel aandacht en kwaliteit. We zijn enorm positief ontvangen en hopen weer terug te komen.

Massage bij lusteloosheid, depressie

Winterdepressie?

donkere-dag

De nachten worden langer. Veel mensen krijgen rond deze tijd te maken met de verschijnselen die optreden bij verminderd daglicht:
– moeilijk wakker worden
– zwaarder op de hand dan in de lichtere dagen
– verminderde condititie
– sneller vatbaar voor pijntjes, verkoudheid

Weet u dat u met massages deze periode beter aan kunt?
Uw lichaam en emoties vormen een geheel. Door bijvoorbeeld een diepe ontspanningsmassage wordt het lichaam aangezet tot aanmaak van hormonen die gelukkig maken. De stresshormonen nemen af in het bloed. Hierdoor ontspant u lichamelijk en geestelijk.
Een uur voor uzelf op de massagetafel is een uur het hoofd laten gaan en daarmee het lichaam laten ontspannen.
U komt hiermee niet direct van uw rugklachten, tennisarm enzovoorts af. Toch doet ontspanning meer dan u denkt. Heeft u wel eens ervaren dat echt vervelende klachten verdwenen in een fijne zomervakantie?
Door verminderde eisen, tijdsdruk, andere vormen van stress, rust en zon kan het lichaam gaan herstellen. Lichaam en geest werken op elkaar in.

Mijn adviezen tegen winterdepressie of -winterlusteloosheid ( als ervaringsdeskundige):

  1. Boek in deze tijd heel regelmatig een ontspanningsmassage. Plan na de massage
    minimaal een half uur geen activiteiten.
  2. Houd een gezond dag- en nachtritme aan. In de winter heeft uw lichaam meer slaap nodig.
  3. Blijf matig snacken en snoepen. Zin in zoet, zout en vet wijst op tekorten in uw
    lichaam. Deze trek is prima op te vangen met gezonde voeding
    (bron- Voedingspraktijk U-Complete)
  4. Blijf bewegen. Extreem sporten is niet nodig. Wandelen, boodschappen op de fiets, doen, de trap nemen… alles draagt bij aan meer energie en soepelheid.
  5. Ga tijdens de lichte uren naar buiten, bijvoorbeeld een wandeling in de pauze.
    Gewoon doen!
  6. Is het erg druk? Tussendoor 2 a 3 minuten bewust niet werken laadt u ook op.
    Geen powernap, maar een power- time out.
  7. Lichttherapie kan een steun in de rug zijn. Er zijn speciale lampen en wekkers.
    Persoonlijk merk ik niet zoveel verschil.
  8. Bedenk in de ochtend voor het opstaan dat vandaag een goede dag wordt, met goede intenties en ruimte voor anderen. Bedenk waar u dankbaar voor bent en van wie u houdt.

massage-in-the-look-nominatie-ina

piglet-is-dankbaar