Massage bij lusteloosheid, depressie

Winterdepressie?

donkere-dag

De nachten worden langer. Veel mensen krijgen rond deze tijd te maken met de verschijnselen die optreden bij verminderd daglicht:
– moeilijk wakker worden
– zwaarder op de hand dan in de lichtere dagen
– verminderde condititie
– sneller vatbaar voor pijntjes, verkoudheid

Weet u dat u met massages deze periode beter aan kunt?
Uw lichaam en emoties vormen een geheel. Door bijvoorbeeld een diepe ontspanningsmassage wordt het lichaam aangezet tot aanmaak van hormonen die gelukkig maken. De stresshormonen nemen af in het bloed. Hierdoor ontspant u lichamelijk en geestelijk.
Een uur voor uzelf op de massagetafel is een uur het hoofd laten gaan en daarmee het lichaam laten ontspannen.
U komt hiermee niet direct van uw rugklachten, tennisarm enzovoorts af. Toch doet ontspanning meer dan u denkt. Heeft u wel eens ervaren dat echt vervelende klachten verdwenen in een fijne zomervakantie?
Door verminderde eisen, tijdsdruk, andere vormen van stress, rust en zon kan het lichaam gaan herstellen. Lichaam en geest werken op elkaar in.

Mijn adviezen tegen winterdepressie of -winterlusteloosheid ( als ervaringsdeskundige):

  1. Boek in deze tijd heel regelmatig een ontspanningsmassage. Plan na de massage
    minimaal een half uur geen activiteiten.
  2. Houd een gezond dag- en nachtritme aan. In de winter heeft uw lichaam meer slaap nodig.
  3. Blijf matig snacken en snoepen. Zin in zoet, zout en vet wijst op tekorten in uw
    lichaam. Deze trek is prima op te vangen met gezonde voeding
    (bron- Voedingspraktijk U-Complete)
  4. Blijf bewegen. Extreem sporten is niet nodig. Wandelen, boodschappen op de fiets, doen, de trap nemen… alles draagt bij aan meer energie en soepelheid.
  5. Ga tijdens de lichte uren naar buiten, bijvoorbeeld een wandeling in de pauze.
    Gewoon doen!
  6. Is het erg druk? Tussendoor 2 a 3 minuten bewust niet werken laadt u ook op.
    Geen powernap, maar een power- time out.
  7. Lichttherapie kan een steun in de rug zijn. Er zijn speciale lampen en wekkers.
    Persoonlijk merk ik niet zoveel verschil.
  8. Bedenk in de ochtend voor het opstaan dat vandaag een goede dag wordt, met goede intenties en ruimte voor anderen. Bedenk waar u dankbaar voor bent en van wie u houdt.

massage-in-the-look-nominatie-ina

piglet-is-dankbaar

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.